Els estudis de música i el treball d’un músic professional són una tasca exigent que demana un esforç tant físic com mental extraordinari i alhora poc conegut per la població general. És necessària una implicació emocional i física completa, a més d’una dedicació temporal extraordinària. Durant la formació calen dècades de perseverança per poder adquirir un conjunt de destreses i habilitats com la memorització, atenció, precisió, coordinació motriu, etc., per després mostrar-ho davant d’un públic. L’estudiant de música sol començar a estudiar i practicar en edats molt primerenques (7,8 o 9 anys), circumstància que no passa en cap dels estudis superiors i universitaris.
Aquestes dades anteriors són algunes en les que podem veure l’ardu d’aquests estudis. Aquestes particularitats contribueixen a fer que els estudiants de música s’enfrontin a situacions complexes i excepcionals que no es donen en altres estudis, entre els quals destaca mostrar els altres, un públic, els companys, un jurat, etc., el seu treball en haver d’interpretar a l’escenari. S’enfronten a una pressió per a la qual han de tenir suport durant la formació, cosa que avui dia és inexistent, ja que no es contemplen assignatures (ni professionals especialitzats) amb aquesta tasca.
Els problemes d’ansietat i depressió són més comuns entre els estudiants d’arts escèniques que d’altres disciplines.
Es comentarà a la conferència com identificar i prevenir els problemes de salut mental entre estudiants de música, què pot fer el professorat en aquest tema i les estratègies per poder assistir els estudiants.
Guillermo Dalia Cirujeda és Doctor en Psicologia. Llicenciat per la Facultat de Psicologia de la Universitat de València. Especialista en Psicologia Clínica. Psicòleg especialitzat en la interpretació musical.